4 rady, jak opravdu splnit svoje novoroční předsevzetí + dárek pro vás

 

Začátek nového roku se v poslední době stává jakousi výzvou nebo dokonce závodem, kdo si dá předsevzetí. Jedno nebo dvě, nebo i víc!

Co je „Novoroční předsevzetí“? Pro mnoho lidí spíš jen ta slova. Ano, dám si předsevzetí. Chci si vyřešit nějaký problém. Chci na sobě něco zlepšit. Chci být dokonalejší. Je to moderní a dělá to kdekdo…

Jaká novoroční předsevzetí si dáváme?

Od zítřka přestanu:

  • kouřit –  ANO, je to reálné
  • chodit večer do ledničky – ANO, to jde (snadno) splnit
  • sedět u televize – ANO, to je zaručeně reálné a lze splnit

Anebo…od zítřka začnu:

  • běhat a přihlásím se na maraton, ať mám pořádný cíl – NE! maraton je pro netrénovaného člověka nebezpečný. Jestli ho chcete někdy uběhnout, začněte trénovat od nuly, pomalu a pravidelně.
  • chodit každý den cvičit do fitka, protože je to prý nejúčinnější na zhubnutí – ANO i NE, choďte, ale ne každý den a zátěž zvyšujte velmi pozvolna.
  • držet přísnou dietu, abych rychle shodil (a) všechna kila z Vánoc – NE, diety nejsou dobré, mnohem lepší je třeba snížit o trochu příjem jídla a nejíst večer, ale důležité je k tomu se hýbat. Jinak budete mít zhublé povislé tělo a stejně nebudete spokojení.
  • se otužovat, protože teď v lednu je největší zima a otužilci mají přece sezónu – NE, je to nebezpečné. Otužování se musí také trénovat, začínat na jaře nebo velmi pozvolna, kdy si budete postupně zvykat. Může to trvat i více let, než se odvážíte si v lednu vysekat díru v ledu a zaplavat si…

Novoroční předsevzetí

Je dobrým startem pro změnu. Ale splnění takového předsevzetí má jeden háček. Nestačí si ho pouze dát a čekat. Je důležité za ním jít a splnit ho.

Pro splnění i velmi obtížného cíle, který si můžete dát na Nový rok, je důležité, abyste byli o jeho přínosu přesvědčeni. Abyste věřili a měli motivaci, že když splníte cíl, bude to mít vytoužený efekt.

„Splním svůj cíl – vyřeším si svůj problém a budu mít výsledek .“

Ke splnění předsevzetí nebo cíle je důležité být vytrvalý a nevzdávat se při prvních problémech, což znamená mít pevnou vůli. 

Člověk se musí sám přičinit o to, aby svého cíle dosáhnul. Tím, že bude čekat, tvářit se posmutněle a vymlouvat se (sám sobě), proč něco nejde, tím se svého cíle nikdy nedočká.

„Motivace je to, díky čemu začnete. Zvyk je to, díky čemu v tom budete pokračovat.“

Jestliže se vám už někdy stalo, že jste svoje předsevzetí nesplnili, poradím vám teď, jak na to, aby se to neopakovalo:

Cvičení pevné vůle

  • Hned na začátek první dobrá zpráva:
    pevná vůle není vrozená, že by ji někdo měl a druhý ne. Vůle se dá totiž natrénovat.
  • Druhá dobrá zpráva:
    lidé mají jednu vůli pro všechny činnosti. Když si vycvičíte pevnou vůli například běháním, budete ji mít silnou i v práci, při učení cizích jazyků nebo ve vztahu.

Jak to udělat?

Vůli lze cvičit stejně jako svaly. Pokud cvičíte, svaly se zpočátku unavují. Ale díky dlouhodobému cvičení zesílí.

„Stačí jen jedno – člověk se musí snažit a chtít to dokázat.“

1. RADA – Základním krokem pro trénování vůle je vytvoření zvyku.

Když jsme na nějakou činnost zvyklí, nemusíme se k ní nutit. Děláme to automaticky. (Například ráno, když vstanete, vyčistíte si zuby. Nemusíte se motivovat a přemlouvat. Máte v sobě vypěstovaný zvyk. Vychovali vás k tomu rodiče).


2. RADA – Začněte mini-zvykem.

Když si chcete vypěstovat nový zvyk, dávejte si maličké cíle – mini cíle a také termín jejich splnění. Zapište si oba údaje do deníku (nebo na kus papíru, do kalendáře, do počítače…)
Termín plnění si stanovte na 3 týdny až 1 měsíc. Tím si vytvoříte zvyk na určitou činnost, tedy na běhání nebo pohyb (záleží na vašem předsevzetí).

Během této doby svůj cíl nezvyšujte!

Po uplynutí 1. termínu a splnění prvního si další cíl zvyšte a opět zapište i s počátečním datem.

Takto postupujte a pomalými kroky se budete dostávat dopředu.

Velmi důležitým průvodním jevem této metody je, že cítíte radost ze splnění svého mini-cíle, cítíte se být úspěšní a  spokojení a to vás motivuje jít dál. Začalo vás to bavit. A vaše tělo si už začalo zvykat.

„Motivace je to, díky čemu začnete. Zvyk je to, díky čemu v tom budete pokračovat.“

 

Můžete si udělat malý test:

Po uplynutí vašeho termínu pro „zvykání“, tedy po 3 -4 týdnech, nedělejte jeden den vůbec nic.

Jestliže si ani jednou za tento celý den nevzpomenete na to, jakou činnost jste prováděli pravidelně v celém uplynulém měsíci a nezasteskne se vám po ní, měli byste hned druhý den nastartovat další, v pořadí druhý měsíc „zvykání“. Zvyk se vám zatím nevytvořil.

Ale tipuji, že většina z vás, kteří opravdu každý den po celý měsíc poctivě a pravidelně provozovali tu aktivitu, kterou jste si v novém roce předsevzali, si opravdu v den NICNEDĚLÁNÍ vzpomněla a chtělo se vám hýbat (cvičit, běhat…), něco vám chybělo. Zvyk se už vytvořil!

Důležité upozornění:

Plnit svůj cíl začněte hned, neodkládejte to ani o den. Neříkejte „chci začít“, říkejte „ZAČNU.“

Když jste už čekali až na Nový rok se svým předsevzetím, opravdu začněte hned.

3. RADA – Skoková změna v životě velmi často nevydrží.

Tu si může dovolit třeba člověk, co silnou vůli má. Pro lidi, kteří svou silnou vůli teprve budují, platí, že k velkým změnám vedou malé krůčky.

Japonští samurajové této metodě říkali kaizen. I na tu největší horu, se totiž člověk dostane pomocí drobných kroků.


Představte si situaci, že jeden odhodlaný muž (či žena) se pustí s velkou vervou do cvičení, protože si dal (a) novoroční předsevzetí zlepšit si fyzičku a zhubnout o x kg za měsíc. Koupí si permanentku, chodí cvičit několikrát týdně, ve fitku stráví mnoho hodin – ale zanedlouho toho zase nechá.
Proč? Kde je ta příčina?
Vysvětlení není  složité – on (ona) si zvolili nepřiměřeně velkou zátěž (skokem) pro své tělo. Dokonce není vyjímkou, že v takových případech začíná něco na netrénovaném těle bolet. O radosti z pohybu nemůže být ani řeč.
Takto skončí nemalá část všech novoročních předsevzetí…


Počáteční motivace už není a zvyk ještě není.

Čím více budeme naši vůli trénovat, tím silnější bude a tím odolnější se stane proti vyčerpání.

4. RADA – Zapisujte si.

Překážkou mnoha lidí je, že na plnění svého předsevzetí a utváření nových návyků prostě zapomínají. Jednoduchým řešením je napsat si poznámky na lísteček nebo vytvořit si  tabulku na papír nebo do deníku.

Co se mě nejvíc osvědčilo a funguje spolehlivě, je následující postup:

Napsaný lístek nebo níže připravenou vytisknutou tabulku si dejte na viditelné místo, abyste ho stále vnímali a připomínali si, že máte „něco“ udělat. Nejlépe tam, kudy doma chodíte nejčastěji. Třeba na ledničku, nad počítač, do obýváku…to je na vás.

Váš mozek totiž bude registrovat „tento“ lístek, a protože ví, co je na něm napsané, nestane se vám, že zapomenete.

Silnější vůle vede také k větší spokojenosti. Pokud se vám podaří svou vůlí zvládnout víc, aktivují se vám v mozku centra odměn a budete zažívat pozitivní emoce.

 

Bohužel ten, kdo stále odkládá své úkoly a tím prokrastinuje, je nespokojený, má výčitky a propadá stresu.

 

 

Lidé s větší vůlí snáze překonávají překážky, mají úspěšnější vztahy, lepší pracovní výsledky, jsou dlouhodobě zdravější. A to se asi hodí každému.

Každé překonání sama sebe posiluje naši vůli.
Vytváříme si zvyk, který vede k tomu, abychom si letošní předsevzetí opravdu splnili!

DÁREK PRO VÁS

Novoroční předsevzetí 2020

Připravila jsem pro vás tuto tabulku pro snadnější plnění vašeho novoročního předsevzetí, kterou si můžete stáhnout (pravým myšítkem klikněte na obrázek a uložte), vytisknout a průběžně doplňovat. Pokud si ji doma vyvěsíte, budete mít svůj cíl stále na očích a snáze se vám bude plnit.

Návod, jak postupovat a pracovat s tabulkou:

 

Dárek pro vás obsahuje 2 stránky:

  • Na první stránce je tabulka, kterou si vytiskněte. Je na ní kalendář pro leden 2020. V nabídce máte 5 aktivit, ze kterých si můžete vybrat. Ale klidně si tam přidejte jinou, vaši konkrétní. Záleží na vašem předsevzetí. Jestliže ale chcete začít běhat, jsou tyto uvedené aktivity velmi vhodné.

  • Každý den (opravdu denně) provozujte jednu aktivitu a po splnění si udělejte do příslušného okénka značku (počáteční písmeno).

  • Jestliže některý den nebudete plnit žádnou aktivitu, napište si černou tečku. Černá tečka je pro vás znamení, že to je potřeba co nejdřív napravit.

  • Podle toho, na jaké jste pohybové úrovni si stanovte příslušný limit, ale opravdu velmi nízký! Takový, který nelze nesplnit. A pokračujte v tomto plnění limitu po celý měsíc. To je právě ten proces vytváření zvyku.
    • pro úplné začátečníky například 2 min běh, 4 min jogging, 1 km chůze, 1 km nordic walking a 1 km turistiky. Jestliže máte lepší fyzičku, nebo jste již někdy běhali, můžete si přidat, ale jen o kousek.

 

  • Na druhé stránce si napište odpovědi na otázky, které se týkají vašeho předsevzetí. Až budete mít cíl splněný, můžete si ho zkontrolovat…přece se jedná o vaše předsevzetí.

Výsledkem vašeho snažení by měl být váš letošní novoroční cíl, který jste vyjádřili svým předsevzetím. Odteď máte všechno ve svých rukou a já se budu těšit na vaše úspěchy.

 

Autor: Zdeňka Suchánková

"Běhání a jogging je mou dlouholetou velkou vášní. Nasbírala jsem spoustu zkušeností i vychytávek a napsala jsem pro vás e-book Jak začít běhat v každém věku, který si můžete stáhnout zdarma a začít běhat. Poradím vám, kde vzít motivaci a jak se stát z neběžce běžcem a tím si dokonale vyčistit hlavu od stresu, ušetřit peníze za sportovní potřeby a být stále fit."

Můj příběh si přečtěte zde>>

Jeden komentář u “4 rady, jak opravdu splnit svoje novoroční předsevzetí + dárek pro vás”

  1. Skutečně inspirativní čtení. Vlastně jsem si předsevzetí nikdy nedával, protože jsem věděl, že bych to stejně nesplnil. Ale právě letos jsem se začal „hýbat“ hned od Nového roku a byl jsem v akci každý den. Vánoce a k tomu zdravotní indispozice znamenaly, že kila šla nahoru a kondička do háje. A je potřeba dát se brzo do kupy. Čekají nás nové výzvy…Tak teď jen vydržet.
    Jdu si zapsat do tabulky první čtyři dny, zítra se chystám na delší trek, tak snad to dám a vydrží mně zdraví, abych se mohl hýbat. Věřím, že výsledky se dostaví.
    Děkuji, Jirka (62)

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *