10 důvodů, proč začít běhat

10 duvodu, proc behat

10 důvodů, proč začít běhat.

Stále víc lidí dnes začíná s běháním. Říká se, že prý je to moderní, a proto ti lidé běhají. Že by davy lidí běhaly jen kvůli tomu?

A není to třeba jinak? Není teď taková doba, že se lidé potřebují uvolnit z toho uspěchaného kolotoče plného zodpovědnosti a starostí
PRÁCE-VYDĚLÁVÁNÍ PENĚZ-BYDLENÍ-RODINA?


Mnoho lidí, kteří se běhat naučili a zjistili, co jim běh přináší, prostě běhat chtějí! Běh jim dává přesně to, co oni potřebují.

Čistou hlavu vyvětranou na čerstvém vzduchu a pocit vítězství sami nad sebou.

Svobodu. Když běží, je úplně jedno, kdo jsou, a jakou práci dělají, nebo co od nich společnost očekává.

Abyste zažili pocit svobody, uvolnění a vítězství, je dobré se od začátku učit běhat správně, abyste neskončili dřív, než ty správné pocity přijdou.

Jak se stane, že člověk začne běhat?

Každý začínající běžec může mít jinou motivaci, jiný důvod, proč chce začít:

  1. Má sedavé zaměstnání a zajímá se o zdravý životní styl. Dočetl se, že se potřebuje minimálně půl hodiny denně hýbat, jestliže chce být zdravý.

  2. Potřebuje si urovnat myšlenky a uvolnit se po náročné práci. Vyčistit si hlavu.

  3. Chce zhubnout a běháním jako jednoduchým přirozeným způsobem pohybové aktivity hubnutí podpořit a urychlit. Nechce hubnout hladověním nebo drahými „dietami“.

  4. Má velmi málo času a proto chce běhat. Proč? Běh je totiž energeticky nejnáročnější pohyb. To znamená, že k běhání potřebuje nejkratší čas oproti jiným sportům. Spálí nejvíce kalorií za stejnou časovou jednotku.

  5. Běhání je nejlevnější sport. K běhání potřebuje jen oblečení a boty. Nemusí si kupovat žádné sportovní pomůcky, nářadí, ani platit za permanentku na cvičení. Běhat si může svobodně a zadarmo.

  6. Chce mít dobrou kondici potřebnou k dalším sportovním aktivitám (horské tůry, cyklo výlety).

  7. Trénování pevné vůle. Běháním si posílíte postupně svou vůli a pak ji můžete využít třeba v práci. Přemluvit se totiž k běhání v dešti, v zimě nebo naopak v horku je skoro nadlidský úkol. Ovšem když se překonáte, zvýšíte si svoje sebevědomí a pak dokážete, co si jen zamanete!

  8. Chce se naučit běhat kvůli partnerovi (kamarádovi, příteli, kolegovi…).

  9. Dostal(a) startovné na závod jako dárek k narozeninám od milované osoby, nebo od kamarádů, kteří ho chtějí v běhání podpořit.

  10. Chce si přirozeným způsobem (bez prášků) posílit imunitu. Pravidelný pohyb na čerstvém vzduchu a za různého počasí člověka posílí a zvýší jeho obranyschopnost.

Kolik lidí, tolik různých motivací a cílů.

  • Každý běžec může mít jiný cíl, kterého chce dosáhnout. Cíl může vycházet z motivace, například některý z 10 předešlých bodů. Nebo si lidé stanovují cíle průběžně, jak se v běhání zdokonalují.
Závod Hronov - Náchod
Závod Hronov – Náchod, těsně před cílem.

Když jsem začínala běhat, netušila jsem, že mě bude závodění bavit a stane se mou vášní.

    • Od počátku jsem si stanovovala malé cíle a postupně jsem přidávala. Hlavně jsem se snažila dbát na správnou techniku běhu, kterou jsem se musela naučit, abych si běhání užívala a zbytečnými chybami si nezpůsobovala problémy.
    • Když totiž člověk běhá špatně, neumí dýchat a efektivně se protahovat, může při běhání trpět. A nemusí ho to bavit.

Utíkat umí každý, ale běhat se člověk musí naučit.

  • Zvládnout správnou techniku běhu je zásadní pro celý zážitek z běhu i pro výkon. Když se totiž správně „běhat“ naučíte, pak teprve si budete užívat všechny ty pocity, o kterých běžci vyprávějí.

  • A nemusí ani vyprávět. Stačí vidět jejich úsměvy na tváři, když běží…

Moje inspirace

  • V době, kdy jsem se začala zajímat o běhání intenzivněji, dostal se mi do ruky časopis, kde byl rozhovor s českou ultramaratonkyní, která byla jen o necelý rok starší než já.

  • Četla jsem ten rozhovor jedním dechem. Obdivovala jsem ji. V duchu jsem snila o tom, že bych chtěla ten dlouhý běh, měřící 42,195 km, někdy v životě zdolat.
Maraton MUM v cíli (etapa Tišnovská).

Každý má zpočátku nějaký důvod, motivaci a posléze i cíl.
Cíl nemusí být vůbec velký, klidně si dejte za cíl oběhnout park, nebo nějakou krátkou vzdálenost.

Když tento malý cíl splníte, dejte si další, o kousek větší. Ale nesnažte se cíl přepísknout. Velkou radost budete mít právě z dosažení menšího cíle!

Kdybyste si naopak stanovili přehnaný cíl a nedosáhli ho, budete mít pocit nedokonalosti a mohli byste ztratit motivaci.

Méně znamená více.

Když si člověk ten svůj cíl chce splnit, musí pro to něco udělat. Že by to bylo ze dne na den, to opravdu ne. Stojí za tím spoustu naběhaných hodin a zpocených triček.

Ale myslím, že každý může svého malého cíle dosáhnout. Vůle se dá totiž natrénovat, vycvičit. A komu by se dnes nehodilo mít pevnou vůli i v jiných oblastech života, třeba v práci nebo při výchově dětí?

Pro lidi se slabší vůlí platí, že k velkým změnám vedou malé krůčky. Postupným vývojem se z neběžce stane běžec se vším všudy.

A ten pocit vážně stojí za to. 

Každý to může alespoň zkusit. A potom si běhání zamilovat a díky tomu  vytrvat. 

Autor: Zdeňka Suchánková

"Běhání a jogging je mou dlouholetou velkou vášní. Nasbírala jsem spoustu zkušeností i vychytávek a napsala jsem pro vás ebook Jak začít běhat v každém věku, který si můžete stáhnout zdarma a začít běhat. Poradím vám, kde vzít motivaci a jak se stát z neběžce běžcem a tím si dokonale vyčistit hlavu od stresu, ušetřit peníze za sportovní potřeby a být stále fit."

Můj příběh si přečtěte zde>>

Jeden komentář u “10 důvodů, proč začít běhat”

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *