7 tipů, jak nejlépe přežít běhání v horku

I přesto, že se léto chýlí ke konci, je dobré vědět pár užitečných informací, které vám pomohou lépe překonat horký nebo teplý vzduch. Nakonec i babí léto může být teplé, a třeba se vám některé problémové situace při běhání spojené s horkem vyřeší právě dodržováním následujících rad.

Můžete si zaběhat dobře, když budete vědět, jak se máte připravit. Moje oblíbené heslo je

Kdo je připraven, není překvapen.

Běhání při vysoké teplotě je velká zátěž pro náš organismus.

Člověk se totiž na rozdíl od zvířat ochlazuje pocením, a tím se odvádějí z těla potřebné minerály.


Tento zásadní rozdíl je využíván jedním mexickým  indiánským kmenem Tarahumarů. Povím vám o nich pár velmi zajímavých věcí…

Ti totiž jeleny nestřílí, ale uhoní je k smrti. Někdy za nimi běží 10, někdy 100 kilometrů. Běží tak dlouho, dokud se zvíře neunaví a nepadne, nebo aspoň nezpomalí.

Vlevo je vítěz ultramaratonu v typických běžeckých sandálech…
A kdo jsou ti Tarahumarové? Říkají si raramuri (běžci). Běhají všichni – muži, ženy i děti. Údajně jsou to nejlepší běžci na světě. Žijí v Měděných kaňonech na severu Mexika. Pro zajímavost, soustava šesti kaňonů Barranca del Cobre je  čtyřikrát větší a hlubší než Grand Canyon. V dřívějších dobách běhali bosí, ale teď, s příchodem moderní doby, mají něco „lepšího“. Z pneumatiky si vyřežou podrážku a přivážou ji k noze koženými provázky. Tak si vlastnoručně tak vyrobí běžecké sandály na míru. I v těchto botách porážejí v ultramaratonech nejlepší americké běžce v super nejnovějších modelech značkových bot.

Kmen Tarahumarů popisuje ve své slavné knize Zrozeni k běhu Chris McDougall. Tuto knížku miluju a doporučila bych ji každému, a nemusí to být zrovna běžec.

Skutečný závod v Guachochi v Mexiku. Je vidět náročný terén i jejich používanou běžeckou obuv.

V následujících 7 stručných bodech mám pro vás rady a tipy, které je fajn vědět. Já je (už také) dodržuji, protože i v horkých dnech chodím běhat.

1. Jestliže je to aspoň trochu možné, běhejte ráno. V 6 až 8 hodin je nejlepší (to znamená nejnižší) teplota a ranní vzdoušek je opravdu úžasný.

2. Když vám to z časových důvodů nevyjde ráno a nechce se vám (nebo nemůžete) ani večer, kdy je také chladněji, rozmyslete si trasu s následujícími požadavky:

    • Aby vedla v lese, po jeho okraji nebo prostě co nejvíc ve stínu. A navíc v lese je víc vlhko a líp se dýchá.
    • Můžete si vybrat kratší kolečko ve stínu a uběhnout ho třeba vícekrát, abyste se vyhnuli slunci.

3. Můžete si naplánovat běh ke koupališti nebo k rybníku, kde se osvěžíte zaplaváním. Ten pocit bude k nezaplacení.

    • Nebo si aspoň ochlaďte zátylek, namočte vlasy a opláchněte obličej.
    • Po namočení se neotírejte, ale nechte se oschnout přirozeně.

4.  Nezapomeňte na pitný režim. Měli byste do sebe za celý den dostat kolem 3 litrů tekutin, včetně polévek a dalšího jídla. Nepijte velké množství najednou, ale po doušcích. Tekutina by protekla vaším tělem a dobře se nezavodníte.

    • Můžete si dát i minerálku nebo si doplňte minerály, které zvýšeným pocením v těle chybí (vápník, hořčík, draslík).
    • Jestli poběžíte víc než půl hodiny, položte si na vhodné místo (třeba za strom, pod lavičku…) obyčejnou PET lahev (tu vám nikdo neukradne) s vodou a oběhněte si svou trasu – kolečko.
    • Každých 20 minut při běhu se napijte 1 – 2 dcl.

Není dobré podceňovat pití a myslet si, že to vydržíte. Ani ten běh vás s vyprahlým hrdlem nebude bavit.

    • Nejlepšími nápoji v parném dni jsou voda, ovocné šťávy, iontové nápoje, ale pozor, i polévka (vývar), je v létě jedním z nejlepších zdrojů tekutin. Káva a černý čaj se musí zapít sklenicí vody, protože tělo odvodňují.
    • Co je ale nejhorším nápojem při běhání nebo krátce po něm? Alkohol, který taktéž tělo odvodňuje (a to prosím i pivo, které opravdu není „iontovým nápojem“). Nealko pivo po běhání je ovšem dobré, protože doplní nejen vodu, ale i zmíněné minerály.

5. Oblečte si funkční tílko kvůli ochlazení ramen a kraťasy s nohavičkou, které zabrání odřeninám na zpocených nohách. Na hlavu je nejlepší světlá kšiltovka a potom již nejsou potřeba sluneční brýle.

6. Namažte se opalovacím krémem s UV faktorem. I za krátkou chvíli se můžete spálit. Nebo se opálíte tak, že vám budou vidět obrysy tílka a kraťasů, což potom v plavkách není moc ke koukání. Letos se to stalo mě a celé léto mám čáru na nohách, kde končily kalhoty.

7. Nesnažte se v horkých dnech o nějaké „osobáky“. Spíše je dobré zařadit na nižší rychlost a běh si vychutnat. Vždyť pomalé běhání má velký význam k získávání vaší fyzičky a vyladění běžeckého stylu.

Nebo můžete střídat běh s chůzí a krásně si přitom vychutnat letní den. Vždyť v našich zeměpisných šířkách jich zase tolik není.

 

 

Autor: Zdeňka Suchánková

"Běhání a jogging je mou dlouholetou velkou vášní. Nasbírala jsem spoustu zkušeností i vychytávek a napsala jsem pro vás ebook Jak začít běhat v každém věku, který si můžete stáhnout zdarma a začít běhat. Poradím vám, kde vzít motivaci a jak se stát z neběžce běžcem a tím si dokonale vyčistit hlavu od stresu, ušetřit peníze za sportovní potřeby a být stále fit."

Můj příběh si přečtěte zde>>

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *