Běhat se dá všude, i na dovolené. Třeba i naboso, když se vám do kufru nevejdou běžecké boty.

Chci začít běhat, ale…

Konec prázdnin nebo začátek školního roku. Mnozí z nás považují toto období za určitý mezník, konkrétní bod, kterým začíná něco nového…1. září v některých z nás vyvolává pocit k zahájení nové činnosti.

Prázdniny a dovolená jsou za námi a my máme chuť se pustit do něčeho nového. Chceme začít tu „novou aktivitu“, kterou již máme v hlavě delší dobu, a pořád na ni nedošlo. Nějak nebyl čas. Ale teď padlo rozhodnutí a jdete do akce.

Jaký je váš plán, vaše zářiové předsevzetí?


Od září začnu:

  • pravidelně cvičit,
  • běhat,
  • hubnout,
  • učit se anglicky…

Nebo obráceně. Od září přestanu:

  • jíst sladkosti,
  • sedět dlouho u televize,
  • kouřit…

Znáte taková nebo podobná slova? Připomínají vám něco nebo někoho? Nebo dokonce Vás?

  • Možná patříte k těm, kteří už mají něco naběháno, ale nevydrželi jste u toho.
  • Než jste si stačili vytvořit zvyk, aby vás běhání začalo pořádně bavit, přestali jste…
  • A přestávka znamená i pokles fyzičky, takže v podstatě začínáte vždycky od nuly.

Když si zavzpomínáte, kde se u vás vzal ten nápad, impuls a chuť začít běhat? Kdy jste se o běhání začali zajímat?

Možná to bylo takhle:

  • Potřebovali  jste se odreagovat z práce a vyčistit hlavu plnou starostí a dočetli jste se, že běhání v přírodě na čerstvém vzduchu je ideálním řešením.

  • Zahlédli jste ve výtahu vaši sousedku v běžeckém oblečení. Je najednou štíhlejší a víc jí to sluší.

  • Viděli jste reportáž v televizi s vaším oblíbeným hercem, který díky tomu, že začal běhat, vypadá mladší a dostal novou roli ve filmu.

  • Kolegové v práci se pořád baví o běžeckých závodech a trénincích. Dávají svoje fotky a uběhnuté trasy ze sportovních hodinek na Facebook a Instagram a jsou tím populární.

Na začátku byla tedy INSPIRACE. 

Najednou jste dostali velkou chuť začít také běhat. Běh se vám zalíbil a chtěli jste to zkusit. Ale inspirace by nestačila. Potřebovali jste a stále potřebujete  ještě pořádnou dávku

MOTIVACE.

Jakou motivaci můžete mít?

  • Chci mít hezkou postavu.
  • Chci mít lepší fyzičku.
  • Chci si obléknout krásné funkční oblečení.
  • Chci potkávat nové kamarády se stejným zájmem, patřit do běžecké komunity.
  • Nechci se zadýchávat při dobíhání tramvaje nebo po schodech.
  • Nechci přibírat na váze a chci vypadat mladě.
  • Zajímám se o zdravý životní styl a běhání k němu patří.

Zpočátku má člověk většinou motivaci velkou.

Ale co když přijde ztráta motivace?

Motivace se může postupně vytrácet z různých důvodů:

  • Několikrát jste vyběhli jen tak, uběhli více či méně kilometrů bez přípravy, bez rozcvičení a bez základních informací o běžecké technice. Běh je přece přirozený pohyb a běhat umí každé dítě. Ano, to je pravda.

  • Vaše netrénované tělo ovšem dostalo zabrat, a dokonce bolí. A představa, že půjdete zítra znova, vás děsí. Málem jste vyplivli duši a váš mozek je nastaven do stavu „Běhání bolí“…

  • Jak to tedy dopadne? Začnete se sami sobě vymlouvat a běhat přestanete. Budete si říkat – půjdu, až mě přestanou bolet nohy, až příští týden, nebo až o víkendu…začnete si sami sobě hledat výmluvy, proč běhat nejdete.

Tudy cesta nevede…

V čem je tedy zakopaný pes? Není to snad proto, že jste chtěli moc najednou? Že jste si zvolili příliš velký cíl neúměrný vašim možnostem? Že jste chtěli něco rychle a hned bez dlouhého čekání?

Pravděpodobně to byla ta chyba.

Ale nezoufejte!

To neznamená, že v budoucnu byste nemohli běhat a přijít běhání na chuť. Jen jste si zatím nestačili vytvořit návyk.

  1. Jděte na to jinak. Ne skokem. Ne rychle. Nespěchejte. Všechno chce svůj čas. Čas na vytvoření zvyku.

  2. Dejte svému tělu čas, postupujte pomalu a vaše tělo se vám odmění. Pomalu, po malých dávkách zvyšujte dobu běhu a střídejte běh s chůzí. Říká se tomu indiánský běh.

  3. Pro začátek bude důležité si nastavit malý cíl. Až ho za určitou dobu splníte, zvolte si vyšší a takovým vzrůstajícím způsobem ke svému snu dojdete.

  4. A co je na tom nejdůležitější? Postupným vývojem krok za krokem doběhnete do svého cíle a během této cesty si běhání zamilujete. Bude vás bavit a ne bolet.

  5. Jakmile si vypěstujete na běhání zvyk, máte (nad sebou) vyhráno.

Kdyby jste i přesto ztráceli motivaci, ale někde hluboko ve vás ta chuť běhat stále byla, i v takových chvílích existuje řada řešení:

  • Můžete se přihlásit do nějakého běžeckého kurzu.

  • Koupíte si knihu o běhání a budete se učit správné technice.

  • Další možností je například online kurz Škola běhání, který jsem pro vás vytvořila. Je to kurz trvající celkem 9 týdnů a největší jeho výhoda je, že vám po celou dobu pravidelně týden co týden přicházejí emailem běžecké tabulky s přesným rozpisem délky tréninku.
    • Navíc si můžete zvolit čas tréninků přesně podle sebe a nemusíte se vázat na žádnou skupinu.
    • Ke každému tréninku je i zvuková nahrávka, audiokouč, který vás celým tréninkem povede.
    • A když se vám náhodou už nebude chtít trénovat? Přijde vám další email a znovu vám bude připomínat, že máte jít běhat. Nenechá vás. Chce vás naučit uběhnout 5km.

Kdo chce, ten si cestu najde. Přeji každému z vás poznat to nejhezčí, co běhání přináší.